Vaalityössä ylivoimaisesti eniten tullaan kysymään, miksi minä ja vihreät kannatamme raitiotien rakentamista Turkuun. Osa on jo päättänyt periaatteesta vastustaa raiteita, toiset tulevat aidosti kuulemaan perusteluja ja keskustelemaan. Tästä on käyty monta hyvää keskustelua!

Raitiotiestä liikkuu myös monia virheellisiä käsityksiä, mikä on ikävää mutta myös tavallaan ymmärrettävää, koska asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella. Kyse ei ole valinnasta bussien ja raitiotien välillä, vaan enemmänkin ei-riittävän ja riittävän joukkoliikenteen välillä. Kyse on myös siitä, mahdollistetaanko kaupungin kasvaminen suuremmaksi vai ei, ja onko tuo kasvu ilmaston kannalta kestävää vai ei.

Joskus raitiotien kannattamista väitetään myös pelkästään ideologiaan perustuvaksi valinnaksi. Sitäkään se ei oikeastaan ole, pikemmin päin vastoin: Kaupungin saamat viimeisimmät tutkimukset ja selvitykset näyttävät, että raitiotie olisi Turulle taloudellisesti kannattava JA auttaisi työssämme ilmastokriisiä vastaan. Taustalla on halu torjua ilmastonmuutosta ja usko siihen, että Turulla on potentiaalia houkutella lisää asukkaita ja yrityksiä, jotka itse ainakin allekirjoitan, kutsui niitä sitten ideologiaksi tai ei.

”Miksi sitä raitiotietä oikein tarvitaan?”

Lyhyesti: Koska joukkoliikenteen pitää jatkossa kuljettaa enemmän ihmisiä, ja koska ilmastonmuutos pitää edelleen ratkaista.

Raitiotie korvaa bussilinjoja, jotka ovat suosittuja ja kulkevat läpi alueiden, joille rakennetaan paljon asuntoja. Esimerkiksi Itäharjulle on tulossa 20 000 uutta asukasta. Sellainen määrä ei mahdu kaduille omissa autoissaan, mutta myöskään bussit eivät siihen riitä. Esimerkiksi Itäharjun läpi Varissuolle kulkevat bussit ovat jo nykyisin ruuhka-aikoihin täynnä. Jos matkustajia on liikaa, bussit alkavat myöhästellä, ja siinä vaiheessa lisävuorojen laittaminen samalle linjalle tarkoittaa letkassa kulkevia busseja.

”Miksi ei panosteta busseihin ja sähköbusseihin sen sijaan?”

Niihin panostetaan myös, nämä eivät ole toisilleen vastakkaisia vaihtoehtoja. Vihreät kannattaa linjaston laajentamista toisin kuin monet muut puolueet Turussa, ja bussiliikenteen sähköistäminen on jo käynnissä.

Pelkät sähköbussit eivät kuitenkaan tule ratkaisemaan liikenteen päästöongelmaa: Joukkoliikenne kattaa vain 5% päästöistä. Siksi tarvitaan tehokkaampaa ja houkuttelevampaa joukkoliikennettä. Raitiotie saa tutkitusti useamman vaihtamaan pois autoilusta kuin bussiliikenne.

”Eikö se hyödytä vain niitä jotka asuvat raiteiden varrella?”

Mietitäänpä: Käyttävätkö autokatuja vain ne turkulaiset, jotka asuvat niiden varrella?

Sujuvan joukkoliikenteen puute aiheuttaa lisää ruuhkia kaikille katujen käyttäjille. Raitiotie kulkee omalla kaistallaan, kuljettaa enemmän ihmisiä sujuvammin ja näin vähentää ruuhkia. Sujuva joukkoliikenne on siis hyödyksi myös autoilijoille!

Raitiotie on bussiverkoston runko, johon muilta linjoilta voi myös vaihtaa. Näin se palvelee myös muita, jotka haluavat nopeuttaa matkaansa keskustaan.

”Mutta raiteita ei voi enää siirtää. Eikö se ole huono juttu?”

Pysyvyys on yksi raitiotien hyvistä puolista ja syy sille, että se on paitsi joukkoliikenteen kehittämistä, myös kaupungin kehittämistä.

Raitiotie houkuttelee varrelleen asuntorakentamista, työpaikkoja ja palveluja juuri siksi, että se on pysyvä. Kaupunki saa tuottoja maankäyttömaksujen, tonttien myynnin ja verojen muodossa Tätä hyötyä ei nivelbusseilla saada, sillä silloin sijoittajat eivät voi luottaa linjan pysyvän paikoillaan.

Esimerkiksi bussipysäkkien väliaikainen siirto Linnankadulle yllätti kadun yrittäjät positiivisesti, kun bussit toivatkin säännöllisesti kymmeniä asiakkaita liikkeiden oven eteen. Bussilinjoja voidaan siirtää yhdellä päätöksellä, mutta raitiotien varressa vaikkapa kahvilayrittäjä voisi luottaa tasaiseen virtaan potentiaalisia asiakkaita.

”Mutta sekin ylittää varmasti budjettinsa. Eikö se ole vastuutonta?”

Jos se onnistui Tampereella, miksi se epäonnistuisi vain, koska se tuodaan Turkuun?

Turun epäonnistuneita hankkeita yhdistää pari asiaa: Rakentaminen ennen kunnollista suunnittelua ja rakenne, jota ei ole ennen kokeiltu. Raitiotie taas on toteutettu monia kertoja Suomessa ja ulkomailla.

Raitiotie tullaan toteuttamaan allianssi-mallilla, jossa kaupunki ja rakennusyhtiöt ovat yhdessä vastuussa budjetin toteutumisesta. Näin toimittiin myös Tampereella, jossa hanke alitti sekä budjetin että aikataulun. Vastuutonta olisi jättää kaupunkikehittäminen sikseen, syyttää ongelmista jotakin maagista Turku-lisää ja jättää epäonnistumiset selvittämättä.